VIDEO
Spreaker Apple Podcasts Google Podcasts Spotify Facebook YouTube LinkedIn
Działasz w e-biznesie? Pamiętaj o ofercie dla e-biznesu od Domeny.tv i MSERWIS .
Zastanawiasz się jak rozwinąć biznes przy pomocy podcastu? Posłuchaj rozmowy z Wojciechem Strózikiem — doświadczonym menedżerem, autorem popularnych podcastów oraz książki „Podcast od podstaw. Zbuduj zasięgi, markę i rozwiń biznes”.
Nie zapomnij zostawić maila, dostaniesz powiadomienia o nowych odcinkach: https://zlapaniwsiec.pl/newsletter-formularz/
Plan rozmowy „Złapanych w sieć”:
Pobierz bezpłatny e-book z materiałami dotyczącymi podcastów:
Pobierz “E-book Odcinek 78” 78-Jak-rozwinac-e-biznes-przy-pomocy-podcastu-Wojciech-Strozik.pdf – Pobrano 158 razy – 619,46 KB
Szczegóły rozmowy Wojciech Strózik
Ja wspominam też o tym, że niektórzy goście czy to moich live'ów na Instagramie, kiedyś robiłem takie live'y na profilu podcast porady, czy goście w podcaście po prostu mówią otwarcie o tym, chociażby Szymon Negacz, czy na przykład Szymon Negacz, że jest to marketing treści, dla nich jest to źródło kontentu, podcast jest czymś, co sprowadza klientów do ich firmy, do ich działalności do ich usług więc to jest myślę najważniejsze narzędzie, jakie może być natomiast to też, żeby mieć świadomość i to też mówię i na webinarach i w swoim kursie Tu się trzeba uzbroić w cierpliwość, bo klient nie przyjdzie po pierwszym odcinku, bardzo często nie przyjdzie po dziesiątym odcinku, częściej przyjdzie po setnym odcinku. Wojciech Strózik
z Polski, z zagranicy, z Europy, ze Stanów i jakby ta studnia myślę, że jest dość niewyczerpana, na razie, ale czy to podcasty biznesowe, edukacyjne, rozrywkowe, niszowe, co też jest ciekawe, bo podcastów niszowych, jak sama nazwa mówi, jest dosyć niedużo, bo docierają do jakiejś konkretnej, bardzo wąskiej często niszy, ale one o dziwo mają bardzo lojalnych i bardziej lojalnych słuchaczy niż podcasty z takich dużych kategorii, czyli jeżeli nagrywać będziesz o rękodzielnictwie albo o hodowli jakiegoś konkretnego zwierzęcia, czy uprawie konkretnej rośliny, czy roślin, to Twoi słuchacze będą słuchali jakby z większym zaangażowaniem niż słuchacze w kategorii edukacja czy biznes. Wojciech Strózik
Wiesz, co, to się może zamknąć w kilkunastu krokach, natomiast myślę, że gdyby to zgrubsza trochę, żeby ładna była liczba, to powiedzmy, że można to zrobić w siedmiu krokach, chyba nawet taki webinar całkiem ostatnio robiłem, siedem kroków, co można przełożyć znowu na siedem dni, czyli jeżeli ktoś nie jest jakoś super zdeterminowany, żeby to zrobić w dzień czy dwa, Siedem dni to dla niektórych już jest bardzo dużo czasu, dla niektórych to jest dalej, o rany, jak w siedem dni zrobić podcast? No można, naprawdę można w siedem dni zrobić podcast na upartego w siedem godzin, ale powiedzmy, że żeby zrobić dobry podcast, dobrze się do tego przygotować, to warto sobie zrobić to w takich właśnie siedmiu krokach i ten proces tworzenia podzielić sobie na takie etapy, od takiego zastanowienia się, przygotowania pomysłu, wymyślenia nazwy, ogólnego tematu, formatu, okładki właśnie gości, tematów na przyszłość, w sensie odcinków. jak często będę publikował, jakiej długości one będą, jakiej treści to było, gdzie będzie hosting, czym będę nagrywał, czy będę sam edytował, czy ktoś to będzie edytował, jak to będę później publikował, jak będę to promował, więc z tych tematów, kilku czy kilkunastu, możemy sobie zrobić proste siedem kroków i w siedem dni czy w siedmiu jednostkach czasu uruchomić sobie swój własny podcast. Wojciech Strózik
No to już jest bardziej taka elitarna grupa, powiedzmy tych osób, które potencjalnie mogą uczestniczyć w takim warsztacie, bo to zwykle jest ograniczone miejsce, ale Marek Jankowski robił weekend i ktoś, kto był zdeterminowany, mógł sobie to w sobotę i niedzielę stworzyć własny podcast, no to jest jakby kwestia chęci, moim zdaniem tylko i wyłącznie, bo nie ma tutaj kwestii ograniczeń technicznych, budżetowych, to wszystko może powstać za darmo, jedyną inwestycją będzie Twój czas, Twoje chęci, Twoja determinacja, a myślę, że doświadczenie i wiedza z czasem, tak jak u mnie i u wielu innych twórców, którzy tworzą do dzisiaj, pomoże to robić lepiej, ale można to spokojnie zrobić w dwa dni siedem, to jest takie, jak ktoś chce na spokojnie, to powiedzmy, że te 7 dni może zrobić na 7 tygodni. Wojciech Strózik
Więc im więcej czasu poświęcimy na zaplanowanie tego, na wymyślenie, na upewnienie się, czy to, co chcę zrobić, to jest to, co to naprawdę ja chcę zrobić, i co tym czymś chce osiągnąć, czyli żeby sobie umieć odpowiedzieć na kilka kluczowych pytań, do tego kursu nawet taki workbook jest dołączony, gdzie te pytania są określone. W książce też jest takie ćwiczenie, nie wiem, czy uda mi się szybko do niego dotrzeć, ale jest takie ćwiczenie, które polega na tym, że testujemy tak zwane pytanie, dlaczego, czyli kaizen po prostu, nic innego jak pięć razy dlaczego, czyli ja tu przytoczę, Są takie pytania, na przykład, co jest misją mojego podcastu, co chcę osiągnąć dzięki aktywności? Ja nie traktuję kolegów podcasterów i koleżanki podcasterki jako konkurencję, bardziej jako inspirację, jako wzór, szczególnie ci, którym idzie dobrze i lepiej, bo jest dużo podcastów, które są lepiej czy częściej słuchane niż mój na przykład, nie wiem, Przemek Górczyk, który wystartował jednak trochę później, a osiąga dzisiaj spektakularne sukcesy, jeśli chodzi o kwestię docierania do słuchaczy, robi to w sposób ciekawy i myślę, że warto takie osoby słuchać i podglądać na etapie budowania swojej strategii, co z tego, co ta osoba robi, mogę zastosować u siebie, zrobić to tak samo albo lepiej, żeby dotrzeć również do swoich słuchaczy, czy to będą rolki, czy to będą wycinki, czy to będą supergoście, czy to będą ciekawe pytania, czy ja potrafię zadawać pytania, czy ja potrafię, i to jest kluczowe, słuchać swoich gości, jeśli planuję rozmawiać w podcaście z gośćmi, czy ja, a znam takie podcasty, znam takie osoby, potrafią zaprosić naprawdę ciekawe osoby, i nie dać im dojść do słowa. Wojciech Strózik
Tematy do podcastu pytać słuchaczy, to jest jakby, myślę, clue, kiedy już masz kilkanaście, czy tak jak ty, ponad 70 odcinków podcastu, można zrobić do swojej grupy docelowej, czy przy okazji takiego webinaru, czy w mailingu, czy w mediach społecznościowych, ankietę, albo z propozycją pięciu tematów wybierzcie jakiś, albo o czym chcielibyście posłuchać. Wojciech Strózik
Warto nagrywać, jeśli mikrofon daje takie możliwości, nagrywać tak jak ja teraz, z odsłuchem, czyli słyszę siebie i wiem, kiedy brzmię, jak się przybliżam do mikrofonu, wiem, jak brzmię, kiedy się oddalam od tego mikrofonu, czy jak odwracam głowę. No, kwestii technicznych jest trochę więcej, bo mamy rejestratory, możemy nagrywać prosto na komputer, możemy nagrywać na rejestrator, możemy kupić od razu jakiś mikser, tutaj też jestem raczej taki… wyważony, jeśli tak mogę powiedzieć, co do tego, w jaki sposób korzystać z takich mikserów, które kosztują tam dwa tysiące i więcej. Wojciech Strózik
Natomiast to, co się dzisiaj dzieje, to mój syn ma trochę więcej pracy w odcinkach solowych, bo ja, jeśli na przykład robię odcinek o, tak jak jutro będzie, o tam siedmiu takich kluczowych filarach rozwoju osobistego, no to mówię, nagrywając po pierwszym filarze, mówię, tu będzie dżingiel, kończę drugi filar, tu będzie dżingiel, więc on to musi wyciąć, w to miejsce musi wstawić. Wojciech Strózik
Ja też zalecam, żeby mieć jednak nagrany jeden lub dwa odcinki podcastu, które będą taką rezerwą, nawet jeden lub dwa, które będą niemalże zmontowane i osadzone w hostingu, gotowe do publikacji, na wypadek, gdyby cię nagle dopadła jakaś choroba gardła, albo jakaś inna choroba, albo demotywacja, o której też piszę, jak wiesz, w książce, więc tak, myślę, że lepiej nastawić się na to, że podcast jest czymś, co będzie trwało lata, zanim będą efekty, niż tygodnie i spodziewać się po tygodniach już efektów. Poza tym nawet jeżeli będziesz strategicznie do tego podchodzić, ale bez wiedzy i doświadczenia i powiesz, ha, dobra, no to ja już w każdym odcinku będę mówił kup ode mnie to, kup ode mnie tamto, tak, albo tutaj taka usługa czy coś, to tak naprawdę odpychasz od siebie słuchaczy, bo słuchacze nie po to przychodzą do podcastu, to jest, no właśnie, dobrze jest mieć tę wiedzę, że żeby ktoś od ciebie kupił, bo nagrywasz podcast, to ty musisz najpierw tego kogoś do siebie przekonać, ten ktoś musi ci zaufać, ten ktoś musi cię nawet polubić, zanim dokona od ciebie jakiegoś zakupu. Wojciech Strózik
Natomiast właśnie, to jest to, co powiedziałeś, tu już trzeba mieć jakiś cel, no bo chyba nie robimy tej reklamy po to, żeby tylko zwiększyć słuchalność, tylko ta zwiększona słuchalność ma coś mi dostarczyć, jakiegoś konkretnego klienta najprawdopodobniej, więc ja bym raczej poszedł w kierunku, najpierw wykorzystaj wszelkie narzędzia komunikacji bezpłatnej, oceń jakość, oceń efekt. Marcin Pieleszek
Bo… To są fantastyczne rady, powiem Ci Wojtek, bo naprawdę ludzie też lubią podglądać, a być może promując też podcast “Złapani w sieć”, nie wiem, zapomniałem w pewnym momencie o tym, że właśnie ludzie przychodzą do social media w zasadzie po to, żeby podglądnąć życie innych w pewnym sensie i podglądnąć coś, czego właśnie nie ma w takim przekazie oficjalnym, bo jeżeli chodzi o odcinek podcastu, to jest ten przekaz oficjalny już przygotowany, odpowiednio spreparowany, gdzieś ten dźwięk wzmocniony jakimś Auphonic na przykład, poprawiony, i w tym momencie jeszcze zmontowane to jest do tego, nie wiem, być może wyciągnięty tekst jest z tego podcastu, czyli jest jeszcze zapis tekstu, jest transkrypcja w tym momencie, czyli to już jest ta moja oficjalna, ten mój oficjalny wizerunek, tak? Wojciech Strózik
Ale później się pojawił pierwszy patron, drugi, chyba w takim momencie kulminacji, kumulacji może nawet, miałem około 40 patronów, aktualnie mam chyba około 20 patronów, więc dalej jest to dla mnie 20 wyjątkowych osób, które decydują się w jakimś okresie, większość z nich wspiera mnie od wielu miesięcy, lat nawet, płacąc czy to 5, czy 10, czy 25 złotych co miesiąc. Mamy inne możliwości jak na przykład zapraszanie patronów do odcinka, patronów w sensie takich partnerów bardziej, czyli partnerem odcinka jest i tutaj na różnych sposobach czy w różnych metodach dogadujesz się, czy to będzie rozliczenie barterem, czy będzie rozliczenie w gotówce po jakiejś umowie, jakiejś fakturze, co się ma tam znaleźć, czy ty mówisz o tym produkcie i tutaj znowu warto pamiętać o tym, że jeżeli w swoim podcaście chcemy reklamować produkty innych osób, nie swoje produkty, bo to też jest źródło monetyzacji czy sposób monetyzacji, tylko chcemy reklamować inny produkt, to jest coś takiego, że w głosie da się wyczuć fałsz i jeśli będziesz reklamować coś, z czego nie jesteś zadowolony w pełni albo w pełni przekonany do tego, że to co robisz, jest słuszne, to nie sprzedasz tego, to jakby nie wesprzesz, ta akcja się nie uda i ja miałem taką przygodę, akurat co mi się udało, tak, bo zapytał mnie jeden z to chyba było na Linkedinie, z moich kontaktów, czy jest taka współpraca możliwa, porozmawialiśmy chwilę o tym i zrobiliśmy odcinek, który pasował, bo to była rozmowa akurat w serii o zdrowiu dotycząca rehabilitacji. Do tego po jakimś czasie, ponieważ przestałem je później używać, bateria się zepsuła, bez problemu wymieniliśmy zupełnie na nowe urządzenie, więc w ogóle serwis level fantastyczny, ale to się wpisywało, tak, o rehabilitacji ta firma, a mało tego, gość, z którym rozmawiałem, autentycznie powiedział, bo nagrywaliśmy u niego w studiu, że to łóżko, które tutaj jest, to nie jest to łóżko, ale on przez wiele lat korzystał z łóżka tej firmy, tak, więc jakby to się fajnie pospinało, ale było autentyczne, a nie wymuszone czy wyreżyserowane, więc to jest jedno.