VIDEO
Spreaker Apple Podcasts Google Podcasts Spotify Facebook YouTube LinkedIn
Działasz w e-biznesie? Pamiętaj o ofercie dla e-biznesu od Domeny.tv i MSERWIS .
Jeśli chcesz widzieć w jaki sposób zdobywać cenne informacje na temat klientów i konkurentów? Jakich narzędzi użyć? Co to jest OSINT czyli biały wywiad? Kto może z niego korzystać? Koniecznie posłuchaj rozmowy z Łukaszem Marczewskim, współautorem Biblii e-biznesu 3.0, przedsiębiorcą, twórcą narzędzi internetowych oraz entuzjastą pozyskiwania danych.
Nie zapomnij zostawić maila, dostaniesz powiadomienia o nowych odcinkach: https://zlapaniwsiec.pl/newsletter-formularz/
Szczegóły rozmowy „Złapanych”:
Pobierz bezpłatny e-book z materiałami na temat pozyskiwania informacji (OSINT).
Pobierz “E-book Odcinek 60” 60-W-jaki-sposob-zdobywac-cenne-informacje-na-temat-klientow-i-konkurentow-Lukasz-Marczewski-„Zlapani-z-Biblia-e-biznesu-3.0.pdf – Pobrano 277 razy – 627,51 KB
Szczegóły rozmowy Marcin Pieleszek
i pewnie nasi słuchacze, nasi widzowie ocenią, na ile te narzędzia są przystępne, na ile te narzędzia są łatwe w użyciu, łatwe w obsłudze, ale tutaj wspomniałaś o wyszukiwarce internetowej po prostu, ale zanim przejdziemy do narzędzi, do takich pewnych metod już konkretnych realizacji takich projektów, pozyskiwania informacji, co my tak naprawdę, czego my tak naprawdę szukamy, jakie cenne informacje możemy znaleźć w sieci na temat klientów i konkurentów, bo te informacje będą przedsiębiorców interesowały. Łukasz Marczewski
Jesteśmy w stanie sprawdzić, kiedy dana firma prowadzi działania marketingowe, czyli kiedy wysyła jakieś mailingi, co dokładnie wysyłają w tych mailingach, jakie reklamy umieszczają, to dla nas też jest bardzo cenna informacja, jakie reklamy umieszczają, chociażby na Facebooku, jakie mają wersje tych reklam, jakie teksty, co w ogóle reklamują. Na tej podstawie jesteśmy w stanie ustalić też współczynnik konwersji, jesteśmy w stanie przeliczyć sobie ile z grubsza, jakim przychodem dysponują, także korzystając, w zasadzie tutaj myślę o dwóch, trzech narzędziach, jesteśmy w stanie w zasadzie o jakiejś minimalnie większej firmie, mówię tutaj 4, 5, 6-osobowej, w zasadzie ustalić bardzo, ale to bardzo dużo informacji. Marcin Pieleszek
Czyli tutaj od razu trzeba zaznaczyć, zanim przejdziemy do kolejnych narzędzi, że niektórzy popełniają, z tego wynika kardynalne błędy, że na przykład gdzieś wgrywają na swojej stronie internetowej pliki PDF, to, co powiedziałeś, i one zostają zaindeksowane przez roboty Google'a, Nie prowadzą do tych plików, co prawda, żadne linki, ale w momencie, kiedy prowadzimy proces wyszukiwania, to możemy pozyskać właśnie informacje, które przez przypadek zostały gdzieś do CMS-a, który obsługuje stronę internetową, nawet do WordPress-a, wgrane i zaindeksowane, bo ktoś zwyczajnie pierwszy błąd zrobił, że w ogóle je tam wgrał, a drugi błąd zrobił, że nie dał noindex, i często informacje, które powinny być dostępne na przykład po zalogowaniu tylko, one są dostępne po prostu publicznie, nie ma linków, tak jak powiedziałem, wprost prowadzących do nich, ale wystarczy zapytanie, które tutaj Łukasz przywołał zadać Google'owi i on po prostu te pliki dla nas znajdzie. Marcin Pieleszek
My też z Łukaszem rozmawialiśmy tutaj o bezpieczeństwie i ten temat OSINT-u, białego wywiadu, on zahacza bardzo mocno o bezpieczeństwo danych osobowych i po prostu to, co mówisz, to jest wykorzystywanie kardynalnych błędów, które popełnia konkurencja, popełniają firmy po prostu w udostępnianiu informacji, bo też trzeba pamiętać o tym, że i to też takie, ja obserwuję takie bezkrytyczne zafascynowanie chmurą, tak? i w ogóle jak coś udostępniamy w chmurze, to generalnie wadą tego jest to, że ta chmura jest dostępna z całego świata, czasami tylko jednak po podaniu loginu i hasła, a jak się okazuje, wracając do tego tematu osintowego, to jest to dostępne praktycznie, nieodpowiednio udostępnione, jest to dostępne bez podania loginu i hasła, W zasadzie, jak to się mówi, hulaj duszo, piekła nie ma i możemy sobie po tej informacji sięgnąć. Łukasz Marczewski
Narzędzie PIPL działa w taki sposób, że wpisujecie do niego czasami szczątkowe dane na zasadzie imię, nazwisko, miejscowość i jesteście w stanie na podstawie tych wpisanych danych przejrzeć sobie bazę właśnie PiPLA i trafić na dane osoby, której szukacie, w której będą właśnie numery telefonów, adresy e-mail, adresy prywatne, adresy szkół, adresy firm, wszystkie w zasadzie adresy e-mail, jakimi dana osoba dysponuje, korzysta. Łukasz Marczewski
Wystarczy to wkleić, wrzucić właśnie często w tego pipla i na podstawie tych czterech informacji jesteśmy w stanie dostać, mówię, numery telefonów, jesteśmy w stanie dostać, adres e-mail, wszystkie szkoły, prace, także bardzo, bardzo potężne informacje, więc uważajmy, co publikujemy. Tu, Marcin, zwróciłeś bardzo dobrze uwagę na to, że osoby, które gdzieś tam, powiedzmy, pracują w internecie, te dane generalnie udostępniają, natomiast jeśli jesteś osobą, która nie pracuje w internecie, to staraj się tych danych jak najmniej umieszczać, nie oznaczaj bezwiednie innych osób, nie publikuj danych typu telefony, typu właśnie adresy i tym podobne, bo to wszystko potem jest bardzo łatwo znaleźć. Marcin Pieleszek
Ja obserwuję kanały związane z bezpieczeństwem, szeroko pojętym bezpieczeństwem IT i tam tę metodę już wyraźnie widać, czyli w pewnych kręgach, które związane są z branżą IT, z branżą security, to jednoznacznie tę modę na OSINT widać i na poruszanie tych tematów, natomiast to, co powiedziałeś, ta moda sięga, chociażby nasze spotkanie jest tego dowodem pewnego rodzaju, ta moda sięga też już kręgów biznesowych, czyli niekoniecznie dotyczy biznesów związanych ściśle z branżą IT, no i te narzędzia są po prostu często darmowo dostępne, i właśnie zagregowane w jednym miejscu, że nie jest to jakaś tajemnica, gdzie tych narzędzi szukać. Łukasz Marczewski
Przede wszystkim, żeby to robić i naprawdę nie uważać, że jest to technika zarezerwowana dla kręgów pewnych, tylko w zasadzie starałem się dzisiaj Wam pokazać, że każdy wyposażony w kilka zapytań do wyszukiwarki Google czy wyposażony w kilka narzędzi, które często są bezpłatne, jest w stanie zrobić naprawdę bardzo solidny wywiad, począwszy z tym że jeśli sprawdzamy konkurencję, jesteśmy w stanie ustalić ich przychody, poziomy konwersji, jesteśmy w stanie ustalić, jak stoją w pozycjonowaniu i mieć wiedzę, jak ich przegonić w tym.