VIDEO
Spreaker Apple Podcasts Google Podcasts Spotify Facebook YouTube LinkedIn
Książka Macieja Dutko: https://muchawczekoladzie.pl
Pobierz bezpłatny e-book z materiałami Macieja Dutko:
Pobierz “E-book Odcinek 77” 77-Jak-dzialac-nieszablonowo-w-zyciu-i-w-biznesie-odnoszac-sukcesy-Maciej-Dutko.pdf – Pobrano 645 razy – 645,71 KB
Działasz w e-biznesie? Pamiętaj o ofercie dla e-biznesu od Domeny.tv i MSERWIS .
Chcesz być niezależnym i serfować po morzu możliwości? Posłuchaj rozmowy z Maciejem Dutko przedsiębiorcą, pomysłodawcą i redaktorem naczelnym Biblii e-biznesu, autorem najnowszej książki „Muchy w czekoladzie”.
Nie zapomnij zostawić maila, dostaniesz powiadomienia o nowych odcinkach: https://zlapaniwsiec.pl/newsletter-formularz/
Plan rozmowy „Złapanych w sieć”:
Szczegóły rozmowy Marcin Pieleszek
Twórcę projektu Biblia e-biznesu, współautora oczywiście, redaktora naczelnego Biblii e-biznesu, ale też, ja tutaj muszę sobie ściągę otworzyć, bo to jest bardzo trudno ogarnąć, przedsiębiorcę, szkoleniowca, doradcę biznesowego, najbardziej doświadczonego audytora ofert sprzedażowych na Allegro, właściciela firmy Korekto.pl, największej firmy korektorskiej w Polsce, przez serwis Whitepress uznanego za 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej, czyli był w gronie 100 najbardziej inspirujących osób polskiej branży interaktywnej, pozwolę sobie poprawić, ale też Evolu, czyli człowiek, który prowadzi blok rozwojowo-biznesowy, Audite, autor książek Targuj się, Efekt Tygrysa, i właśnie Muchy w czekoladzie, którą tutaj pokazuję do kamery oczywiście. Książka o sukcesie Maciej Dutko
Prowadzę bloga evolu.pl, gdzie od czasu do czasu coś tam rozwojowego publikuję, ale to bardziej od niechcenia, to nie jest biznes, to nie przynosi mi pieniędzy, przynajmniej jakichś dużych, więc rozwojem osobistym, zawodowo zajmować się nie zamierzam, moim głównym biznesem jest firma korektorska korekto.pl, tego się trzymam, plus jakieś tam inwestycje, więc rozwój we własnym zakresie, tak, od czasu do czasu, jakaś książka typu Mucha w czekoladzie, no to jest książka rozwojowa, biznesowa, ale tu też nie jest cel zarobkowy wydać taką książkę, bo na niej kokosów nie zbije, ani nawet winogron, prawdopodobnie. Sukces w życiu Maciej Dutko
I wiesz, co, ja sobie zrobiłem notatkę ze słuchanego dosłownie pół godziny temu, takiego podsumowania biznesowych i nie tylko biznesowych wiadomości, podcastu na YouTubie, Biznes Update, z dzisiaj, z 16 listopada 2023 roku, w którym padły słowa, spodziewałem się, że będziemy o tym rozmawiać, więc ja sobie je wynotowałem, w których wybrzmiało, że 28% Polaków skarży się na wypalenie zawodowe, a około 72% mężczyzn i połowa kobiet, czyli uwaga, gdyby się spotkało 6 facetów i 6 kobiet, to na te 12 osób 7, przyznaje, że cytuję, “praca zawodowa nie spełnia ich oczekiwań” oraz że nie jest zgodna z ich kompetencjami. I teraz praca zawodowa to jedno, ale obserwując ludzi, widzę, że większość z nich, i tutaj te statystyki sprzed chwili zdają się to potwierdzać, nie jest w miejscu, w którym chciałaby być, albo tkwi gdzieś, gdzie nie są szczęśliwi, nie realizują się, nie spełniają się. Maciej Dutko
No bo ja jestem ostatnim człowiekiem, który podpisze się pod słowami właśnie kałczów motywacyjnych, ja nie bez powodu mówię kołczowie, tylko kałczowie, którzy mawiają, że możesz wszystko, jesteś zwycięzcą, jak chcesz polecieć bez skrzydeł, to polecisz, nie masz nóg, nie masz rąk, ale masz możliwości, to wszystko są piękne hasła, świetnie się sprzedające i są wyjątkowe osoby, pojedyncze, które udowadniają, że rzeczywiście potrafią pokonać granice niemożliwości nawet dla zwykłego, normalnego, zdrowego człowieka. Maciej Dutko
Z drugiej strony Dominika, moja dziewczyna, która była wtedy z nami, weszła sobie na tę stołówkę, że tak powiem, do tej jadłodajni ekskluzywnej, pięknej i szczypnęła sobie tutaj odrobinę czegoś, tam odrobinę czegoś, a ja byłem oburzony, Człowieku, czemu ty nie korzystasz z tego dobrodziejstwa? Marcin Pieleszek
żeby właśnie ustawić sobie tak emocje, żeby konsekwentnie realizować swoje projekty, bo bardzo często raz, że my się zapalamy do pewnych projektów i tej energii nam na chwilę tylko wystarczy, bo taki płomień się zaświeca i my bardzo szybko zaczynamy działać, działać, działać, a potem przychodzi jakieś zniechęcenie, przychodzą jakieś inne czynniki i bardzo szybko się wypalamy, i nam emocje bardzo chyba przeszkadzają w tym momencie, bo też ten przekaz Twój jest też w pewnym sensie emocjonalny. Maciej Dutko
Z drugiej strony, żebyśmy nie wpadli w ten taki nadmiar podekscytowania, który jeśli już człowiek zaczyna się otwierać na świat i na te możliwości, no jednak jest takim pierwszym etapem chyba u każdego, zachłyśnięcie się wolnością, ja cały czas będę ten hashtag wolność tutaj wprowadzał, i drugi hashtag synonimiczny do wolności, wybór albo wybory, bo im więcej mamy wyborów, tym bardziej możemy wpaść w jakiś tego rodzaju też tytuł książki Dominiki Zakrzewskiej, przyszłej, rozedrganie. Więc ja bym zaczął od uświadomienia sobie, że możemy więcej, może nie hasło, możesz wszystko, bo to, co ja czasami powtarzam, gdzieś w jakiejś książce też napisałem, nie mówmy do jasnej, chorej poziomce, że może zostać ananasem, Może za jakiś czas, jak inżynieria genetyczna pozwoli, to tak, ale to zawsze będzie coś sztucznego. Tak, to jest błąd z punktu widzenia efektywności biznesowej, ponieważ moja efektywność biznesowa jest znacznie słabsza niż ludzi, którzy w mądry sposób wykorzystują narzędzia schematyczne, czyli nie przełamują schematu, czyli tworzą newslettery, tworzą wartościowy content, tego contentu, jak często rozmawialiśmy, jest trochę za dużo, ale jeżeli wykorzystywać to mądrze, świadomie, z premedytacją, metodycznie, to możemy osiągnąć efekt lepszy, tkwiąc w schemacie. Maciej Dutko
Sprowadzając się tylko w tej rozmowie w tym momencie do życia zawodowego, kurczę, wychodzi na to, że jakieś dwie trzecie ludzi, czyli dwie na trzy spotkane osoby, są nieszczęśliwe pracując tam, gdzie pracują, robiąc to, co robią zawodowo, tylko o zawodowości mówimy, bo pewnie jakby tam pod kątem osobistym przepytać, to mogłoby być jeszcze ciekawiej. Okej, no mamy tam tę podstawową potrzebę zaspokojenia, potrzeb fizjologicznych, bezpieczeństwa i tak dalej, no ale później są trochę wyższe piętra, jak ta potrzeba samorealizacji chociażby, to jest aż tak bardzo wysoko, że większość ludzi tam nie dochodzi, czy ja wiem, zawsze można wziąć windę i pominąć parę piętr, dojechać na inny poziom. Maciej Dutko
Okej, no jak się zdobywa Mount Everest, no to jest wyraźne miejsce, gdzie dochodzisz, stawiasz flagę, czy tam na innym księżycu, i mówisz OK, checked, odhaczyłem, sukces, mogę wracać, albo mogę zostać, albo cokolwiek. Marcin Pieleszek
Czy to czasem nie jest tak, że właśnie miarą tego sukcesu jest to, że ja świadomie mogę wybrać, nie wiem, że dzisiaj zwolnię, że dzisiaj na przykład, nie wiem, że będę pracował tylko przez dwie godziny, tak, na przykład, a jutro nie będę pracował wcale, a pojutrze będę pracował 12 godzin, tak, na przykład, tak, bo nie wiem, mam wenę i po prostu będę produktywny i znajdę czas właśnie na relacje w rodzinie, znajdę czas na relacji ze znajomymi, znajdę czas na ciszenie się życiem, to co powiedziałeś na tę podróż na przykład, czy to czasem nie jest miarą sukcesu, a my ten sukces się utożsamiamy właśnie z ilością zarobionych pieniędzy, z gadżetami, którymi się otaczamy i no właśnie, jak to jest jeszcze? Maciej Dutko
Ale też nie do końca zachód się chce do nas przyznać, dlatego ja to nazwałem ten nasz kraj, Polskę, z której większość z tych przypowieści pochodzi, krajem bliskiego zachodu, a więc miejscem, którego mieszkańcy wciąż są rozdarci pomiędzy i wyliczam na okładce, są rozdarci pomiędzy zachłannością konsumpcji a złudzeniem duchowości, bo tak bardzo chcemy być najbardziej duchowi, pomiędzy nadmiarem rzeczy a niedoborem spokoju, pomiędzy ciągłym niedasizmem, a ostrogami możesz wszystkiemu, czyli dwie skrajności kolejne, pomiędzy posiadaniem zegarków a brakiem czasu. No właśnie, bo każdy z nas ma dzisiaj super fajne smartwatche, Ja nie mam, ale jak podglądam moich kolegów, pozdrowienia dla Tomka z Gdańska, który ma przezajebiaszczy, fajny zegarek taki, który może wszystko, może zastąpić telefon, można słuchać audiobooka, można mapę przeglądać na nim. Ja czasami jak wyjeżdżam gdzieś na jakieś, chciałem powiedzieć, wakacje, nie wyjeżdżam na wakacje, bo ja nie oddzielam wakacji od nie wakacji, urlopu, od pracy, u mnie to jest wszystko jedna Jedno continuum, ale zdarza mi się strasznie zirytować na jednym, drugim, trzydziesiątym wyjeździe, mówiąc, że kurczę, ile się trzeba na tych wakacjach nawkurzać, ile się trzeba namęczyć, żeby odpocząć. Marcin Pieleszek
Czyli to jest chyba ta miara sukcesu, bo też piszesz o tym, że gospodarowanie jest lepsze od konsumpcji, czyli w tym momencie nie musi być, stać na ten święty spokój, tak jak w tej piosence, nie musi być, stać na dokonanie takich czy innych wyborów, czy chociażby na tę podróż i na pracę zdalną, nie wiem w tym momencie, czyli dlaczego gospodarowanie jest lepsze od konsumpcji? Maciej Dutko
No właśnie, ja zakładam, że nawiązujesz do jednej z przypowieści w “Musze w czekoladzie”, której bohaterem jest troje rolników, trzech rolników, z których jeden wszystko to, co zebrał, zjada, a potem musi kupić nasiona na kolejny rok, na kolejny zasiew, przepłacając za nie. Drugi z rolników wszystko to, co zebrał, odejmuje sobie od ust, żeby czasem tego nie przejeść, nie skonsumować i odkłada na zasiew i rzeczywiście ma większe plony i powiedzmy, jest bardzo wydajnym rolnikiem, ale ciągle niedożywionym, głodnym, odkłada na później konsumpcję efektów swojej pracy, bo ktoś mi powiedział, żeby odroczyć sobie gratyfikację. Maciej Dutko
Bardziej chodzi mi o to, żeby wyskoczyć, ja chyba wczoraj albo przedwczoraj użyłem takiej metafory, wyskoczyć jako chomik z kółka na kółko, a najlepiej na kulę ziemską i sobie tak tuptać po tej kuli, kręcąc całą planetą swoją, czyli swoim światem, kurczę, no bo albo my nią będziemy kręcić, albo nasi szefowie, nasi partnerzy, nasi sąsiedzi, ludzie, którzy będą nam pokazywali, jak mamy żyć naszym własnym życiem, to jest proste. Maciej Dutko
I ja rzeczywiście mam w sobie taką specyficzną cechę wyłapywania usterek świata, co, prawdę mówiąc, przysłania mi w dużym stopniu cieszenie się z tego, co jest na świecie fajne i co powoduje, że wbrew pozorom, ja tam przemądrzam się w książkach, przemądrzam się na webinarach, w środku jestem trochę smutnym człowiekiem z tego powodu, że tak dużo rzeczy nie działa tak, jakby mogło działać, a ja widzę, jak one mogłyby dobrze działać, gdyby je poprawić. Wiem też, że większość ludzi nie potrzebuje świata tak idealnego, jaki mógłby być, wystarczy się wybrać do bliższej lub dalszej Azji, żeby sobie uświadomić, jak bardzo niedoskonały świat technicznie może całkiem fajnie funkcjonować, I to mnie trochę uspokaja, że może jednak ja w tym swoim dziwactwie, czy w takiej skłonności do poprawiania, do audytowania, jestem trochę nadpobudliwy. Maciej Dutko
parę biznesów w życiu prowadziłem, niektóre z nich zdechły mi, no dlatego, że bardzo szybko zostały, bardzo szybko albo nieco później zostały skopiowane przez ludzi, którym też się spodobały, natomiast każdy kolejny biznes, za który się zabieram, staram się budować, nawet jeśli to jest branża powtarzalna, staram się budować w taki sposób, żeby stworzyć jakąś nową wartość. jak dystrybuować publikacje, jak nagrać audiobooka, gdzie nagrać audiobooka, jak negocjować warunki z wydawnictwem, jaką umowę zawrzeć, czy prowizyjną, czy jednorazową, czy w tym modelu wydać książkę, czy w innym, czy z wydawcą, czy w self-publishingu itd., to jest cała masa wartości dodatkowych, nie przepadam za słowem wartości dodane za określeniem, wartości dodatkowych, których konkurencja nie dawała, nie oferowała. No bo przecież skoro te sklepy funkcjonują, to znaczy, że funkcjonują i sprzedają drożej, to znaczy, że musiały zrobić coś inaczej, żeby zachować płynność swojego biznesu, jak przekonać człowieka, żeby wydał o połowę więcej tutaj niż w markecie, w którym ma większy wybór, większą wygodę, niższe ceny. Weźmy fryzjera słynnego z Wrocławia, akurat może to nie będzie najlepszy przykład, bo ten biznes nie wiem, jak długo się utrzymał, ale chodzi o samo przełamanie schematu, które nie zawsze musi dać dobry skutek, ale nie wiem, czy pamiętasz Marcinie, w naszym mieście paręnaście lat temu, jeśli nie do dwadzieścia parę lat temu, wpadł na pomysł właściciel salonu fryzjerskiego, żeby fryzjerki obsługujące klientów były topless. Maciej Dutko
No bo podałem przykład rezygnacji z newslettera, przez co dzisiaj jak wydaję książkę, fajną moim zdaniem, to nie mam bazy klientów, do których mam, jakichś tam nielicznych czytelników, którym wysyłam takie trochę nieoficjalne, nieformalne przypomnienie, zwłaszcza ludzi, którzy zapisali się, żeby ich informować o tego typu nowościach, ale to jest garstka, to jest paręset osób może, a gdybym od kilkunastu lat, powiedzmy dwudziestu, swojej aktywności biznesowej robił schematycznie to, co robią mądrzy ludzie w marketingu, czyli tylko prowadził, gromadził maile, bazę mailingową, dziś mógłbym odpalić informacje, do takiej bazy kilkudziesięciu czy kilkuset tysięcy odbiorców i sprzedałbym nową książkę w tysiącu egzemplarzy w ciągu jednego dnia. Więc znów, sumując chyba to wszystko, o czym rozmawialiśmy, Punktem wyjścia do zmiany efektywności, mam nadzieję, że na plus, jest wyjście ze schematu, przełamanie, zrobienie czegoś inaczej, wykonanie innego wyboru, niż tylko ślepe powtarzanie tej takiej codziennej naszej rutyny. Maciej Dutko
Bezpieczeństwo tak, jak wchodzę na ulicę, to rozglądam się w lewo i w prawo i patrzę, czy jest zielone czy czerwone światło, jak wchodzę do samochodu, zapinam pasy, jak jadę gdzieś za granicę, to wykupuję ubezpieczenie albo dbam o to, żeby mieć jakieś ubezpieczenie, nie jest tak, że jestem nonszalanckim olewaczem bezpieczeństwa, natomiast jeśli mam do wyboru to, co mieliśmy jako ludzkość w ostatnich dwóch czy trzech latach, gdzie mówiono nam, że pod pretekstem bezpieczeństwa zabiera się nam wolność, no to ja wracam do tego słynnego prezydenta, jednego z pierwszych amerykańskich, który powiedział, że jeżeli ktoś stawia bezpieczeństwo nad wolność, to za chwilę nie będzie miał ani jednego, ani drugiego. A ty jesteś głupi, musisz sam na wszystko polować, nie masz budy, jak deszcz pada, to mokniesz, jak cię kleszcz upierdzieli, no to ci tego kleszcza nie ma kto wyciągnąć, a ja zobacz, codziennie dostaję dwie miski żarcia, jak zachoruję, to mnie weterynarz bierze, właściwie bierze do weterynarza, zaszczepi przeciwko jakimś tam chorobom, mam dach nad głową, czego mi więcej potrzeba w życiu. Maciej Dutko
Wiesz, co Marcin, często słyszałem od Miałem takiego jednego znajomego, zresztą wspólnego naszego, nie będę mówił którego, ale może skojarzysz, który często mi mówił, Dutko, bo ty sobie możesz pozwolić na to, na to, na to. Marcin Pieleszek
Gościem podcastu z Biblią e-Biznesu i podcastu “Złapani w sieć”, o właśnie, i spotkania z Biblią e-biznesu również, bo dzisiaj Biblię e-biznesu żeśmy też wspominali, proszę bardzo, jest Biblia e-biznesu, również był Maciej Dutko, przedsiębiorca, szkoleniowiec, doradca, najbardziej doświadczony w Polsce audytor ofert sprzedażowych, ale też właściciel firmy Korekto.pl i autor książek, autor Muchy w czekoladzie, ale też Targuj się, Efekt Tygrysa. Maciej Dutko
Marcinie, to było chyba jedno z ciekawszych rozmów, w których brałem udział, a taka na pewno najbardziej filozoficzna, bo zawsze się wypowiadałem gdzieś tam z jakimiś konkretnymi radami biznesowymi, a tutaj tak trochę popłynęliśmy w filozofię, zresztą jeden z czytelników Muchy w czekoladzie napisał mi pewną negatywną opinię, która nieocenzurowana jest na stronie książki, że nie tego się spodziewał, że jednak chodziło mu o takie rady konkretne, zero-jedynkowe, biznesowe, jakie we wcześniejszych moich książkach znalazł.
Czy warto kupić Biblię e-biznesu 3, czy już nieaktualna i będzie nowsza wersja?
Na pewno warto kupić Biblię e-biznesu 3.0. Wydawnictwo na razie nie zapowiada nowego wydania. Nie rozpoczęły się również prace nad nowym wydaniem. Już teraz na wyciągniecie ręki, masz wiedzę na temat: jak zacząć e-biznes— który model biznesu wybrać, które branże i trendy są najbardziej dochodowe oraz jakich narzędzi użyć. Książka przeprowadzi Cię przez budowanie efektywnych strategii cenowych i sprzedażowych, wskaże, które działania marketingowe dają najlepsze efekty i jak skutecznie budować pozacenową przewagę konkurencyjną.